بازگشت به نوشته‌ها
رنگ ساختمانی جدید آنتی باکتریال

رنگ ساختمانی جدید آنتی باکتریال چیست؟ در چه فضاهایی کاربرد دارد ؟

آشنایی با رنگ ساختمانی جدید آنتی باکتریال

 از مهمترین عوامل انتشار و انتقال بیماری‌ها در اماکن سطوح دیوار و سقف های ساختمان می باشد. رنگ نانو آنتی باکتریال با استفاده از تکنولوژی نانو با ایجاد سطوح پاک و عاری از آلودگی به صورت دائمی با جلوگیری از رشد انواع و اقسام باکتری‌ها از جمله باکتری های بسیار مقاوم aureus S.و S. faecalis و P. aeroginosa و E. coli از رشد و گسترش و انتقال بیماری‌ها تا حد زیادی جلوگیری نموده و کمک شایانی به بهداشت و سلامت فردی و عمومی می نماید. این رنگ توسط دانشکده پزشکی دانشگاه تهران نیز تأیید گردیده و از لحاظ کمیتی و کیفیتی قابل رقابت با نمونه های خارجی می باشد.

بنابراین از گستره کاربری این رنگ ساختمان ها در مکان‌هایی نظیر بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی آشپزخانه‌ها، اتاق کودکان، سالن های ورزشی، استخرها و حمام و سونا، مدارس، دانشگاه‌ها ، کارخانجات تولید مواد غذایی، هتل و رستوران‌ها، انبارها و … می‌توان استفاده کرد.

رنگ ضد میکروب

در این رنگها  از ابتدای ساخت رنگ، پودر نانو را با رزین و افزودنی های مورد نظر مخلوط و آسیاب نموده  تا دانه بندی آن به کمتر از ۱۰ میکرون برسد. و خاصیت ضد میکروبی به ان دهد.

خصوصیات رنگ ضد میکروب:

آنتی باکتریال ، ضد قارچ و ضد ویروس

 افزایش خاصیت پوشش دهی

افزایش براقیت

افزایش چسبندگی

خواص رنگ های آنتی باکتریال

چسبندگی و دوام بالا

مقاوم در برابر شستشو

سازگار با محیط زیست

محلول در آب

خشک شدن سریع و بدون بو

مقاوم در برابر عوامل سایشی

چنانچه ملاحظه می شود کلنی میکروبی پس از ۲۴ ساعت، روی سطح با پوشش معمولی ۲ برابر شده است در صورتیکه روی سطح با پوشش آنتی باکتریال، این میزان به صفر رسیده است . در واقع پوشش آنتی باکتریال ضمن ممانعت از رشد و تکثیر کلونی باکتری ها ، منجر به از بین رفتن تمام میکروارگانیزم ها می گردد که در تماس با سطح آنتی باکتریال شده قرار می گیرند.

موارد مصرف پوشش های آنتی باکتریال :

۱- کلیه تجهیزات و لوازمات داخل اتاق عمل و زایمان و بخش های بهداشتی بیمارستان

۲- تجهیزات حمل و نقل بیمار، پوشش روی سطوح میزها، کابینت، نرده پله ها، دستگیره آسانسورها، درب اتاق بیماران و آزمایشگاه ها

۳- برج های خنک کننده، مخازن آب، کلیه سیستم های تأسیسات حرارتی و برودتی که شرایط زیست باکتری ها بدلیل رطوبت و حرارت در آنجا میسر است ( مانند کانالهای عبور هوا و …)

۴- آشپزخانه های صنعتی ، سالن های غذاخوری

۵- کلیه تجهیزات و قطعات داخل آمبولانس ها

رنگ آنتی باکتریال چگونه کار میکند ؟

افزودنی هایی مانند یون های نقره از رشد میکروب ها جلوگیری میکنند. پوشش های ضد میکروبی میتوانند از رشد میکروب برای بسیاری از کاربرد ها در کاربرد های فراتر از مراقبت های بهداشتی جلوگیری کنند. این پوشش ها بسیار بادوام هستند و میتوانند حتی با قرار گرفتن در معرض آب و تمیز کردن مکرر به عملکرد خود ادامه دهند.

مزایای استفاده از رنگ آنتی باکتریال

  • این رنگ از دیوار های شما کاملا حفاظت میکند.
  • در کنار داشتن خواص محافظتی و دوام بالا کاملا مقرون به صرفه است.
  • قدرت دوام بالایی دارد و میتوانید به راحتی با یک پارچه مرطوب آلودگی ها را پاک کنید.
  • جلوگیری و مقاومت بالا در برابر رشد قارچ و باکتری ها بر روی دیوار ها و دیگر سطوح.

اجرای این رنگ بسیار راحت است و توسط غلطک نقاشی انجام میشود

رنگ پلاستیک نانو آنتی باکتریال

رنگ پلاستیک بر پایه وینیل استات حاوی نانو ذرات آنتی باکتریال بوده و علاوه بر این که پوشش بالایی دارد سطوح را کاملا پاک و ضدمیکروب میکند. نانو ذراتی که در رنگ وجود دارد هر میکروبی که روی سطح وجود داشته باشد را از بین میبرد. این رنگ بسیار سریع خشک شده،چسبندگی بالایی ایجاد کرده و اجرای آن بسیار راحت است. اما با توجه به مزایای زیادی که دارد از نظر قیمتی اختلاف زیادی با رنگ پلاستیک معمولی ندارد.

رنگ روغنی نانو آنتی باکتریال

این رنگ ترکیبی از رزین و نانو تیتان و نانو ذرات آنتی باکتریال است که کاملا ضد آب بوده و در انواع براق،نیمه براق و مات تولید میشود. این رنگ باعث از بین رفتن هرگونه میکروبی میشود که روی سطح وجود داشته باشد. سطوحی که میتوانید با استفاده از این رنگ آن ها را رنگ آمیزی کنید عبارتند از : فلزات و چوب،نرده،فرفورژه،در و پنجره و… .

رنگ اپوکسی آنتی باکتریال

اپوکسی آنتی باکتریال جزء پوشش های رزینی دو جزئی است و به صورت یکپارچه و نیمه جامد روی سطح ریخته شده و پخش میشود. به این نوع اپوکسی بیمارستانی یا کفپوش بیمارستانی هم گفته میشود. این مواد علاوه بر زیبایی خواص آنتی باکتریال داشته و از این رو برای محیط های بیمارستانی مورد استفاده قرار میگیرد. اپوکسی بیمارستانی مقاومت بالایی در برابر سایش،فشار و مواد اسیدی خورنده دارد.

موارد مصرف اپوکسی آنتی باکتریال

  • به عنوان کفپوش در بیمارستانها،کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی
  • کفپوش برای مراکز رادیولوژی و رادیوگرافی
  • کفپوش آزمایشگاه ها و داروسازی

رنگ اکریلیک آنتی باکتریال

این رنگ علاوه بر خاصیت آب گریزی و چسبندگی بالا آنتی باکتریال بوده و سطح را از هر گونه میکروارگانیزم برای مدت طولانی محافظت میکند. رنگ اکریلیک بر پایه آب برای اجرا روی سطوح و پاک و تمیز نگه داشتن سطوح برای طولانی مدت کاملا مناسب هستند. این رنگ خیلی راحت اجرا و به سرعت خشک میشود به طوری که بعد از دو ساعت کاملا آماده بهره برداری است.

کاربرد رنگ اکریلیک آنتی باکتریال

از این رنگ برای رنگ آمیزی تجهیزات بیمارستانی،رنگ آمیزی وسایل ورزشی،رنگ آمیزی لوازم آشپزخانه،ابزار های دندانپزشکی و پوشش دیوار های ماژولار بیمارستانی استفاده میشود. با استفاده از یک سیستم پاششی میتوانید این رنگ را روی تمامی سطوح اجرا کنید و قبل از اجرا باید رنگ را به مدت ۱۲ دقیقه در دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

آیا رنگ آنتی باکتریال همان ضد قارچ است ؟

یک ضد میکروبی عاملی است که میکرو ارگانیسم ها را میکشد یا رشد آنها را متوقف میکند. دارو های ضد میکروبی را میتوان بر اساس میکروارگانیسم هایی که عمدتا علیه آنها عمل میکنند گروه بندی کرد. به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها علیه باکتری ها و ضد قارچ بر علیه قارچ ها استفاده میشود.

آیا رنگ آنتی باکتریال بی خطر است ؟

در پاسخ به این سوال که آیا افزودنی های ضد میکروبی ایمن هستند یا نه باید بگوییم بله! برای مدت های طولانی رنگ ضد میکروبی برای بیمارستان ها رایج ترین نوع رنگ آنتی باکتریال تخصصی بود. اکنون میتوانید همان محافظ را مستقیما به خانه خود بیاورید.

آیا میتوان از افزودنی های آنتی باکتریال برای سایر رنگ ها استفاده کرد ؟

افزودنی های ضد میکروبی را میتوان به راحتی و به صرفه در انواع رنگ ها و پوشش ها اعم از حلال ،روغن یا آب،مایع و پودر اضافه کرد. این افزودنی ها متناسب با نوع رنگ یا پوشش و موادی که ممکن است روی آن اعمال شود یا محیطی که برای آن طراحی شده است فرموله میشوند.

تفاوت بین رنگ آنتی باکتریال و ضد میکروبی چیست ؟

فناوری های آنتی باکتریایی در برابر طیف وسیعی از باکتری های مضر موثر هستند و معمولا چندین ماده فعال را در خود جای میدهند که امکان کاربرد موفقیت آمیز را در طیف گسترده ای از انواع محصولات فراهم میکند. فناوری های ضد میکروبی در واقع حضور باکتری ها،کپک ها و قارچ ها را به حداقل میرساند.

کدام بهتر است آنتی باکتریال یا ضد میکروبی ؟

نتایج نشان داده که هر دوی اینها به عنوان قاتلان میکروب اثبات شده اند. اما محدودیت های آنتی باکتریال باعث شده است که کارشناسان صنعت تقریبا به طور جهانی به محصولات ضد میکروبی مانند ضد عفونی کننده های دست مبتنی بر الکل برای جلوگیری از مرگ میکروب ها توجه بیشتری نشان دهند.

اجرای پرایمر قبل از رنگ آمیزی

برای رنگ آمیزی انواع رنگ های آنتی باکتریان ابتدا باید زیر سازی رنگ را بررسی کرد. رنگ های آنتی باکتریال به دلیل وجود اکسید تیتانیوم زیاد در رنگ حتما باید به همراه پرایمر اجرا شوند. 

بازگشت به نوشته‌ها
تماس بگیرید