بازگشت به نوشته‌ها
رنگ بنای ساختمان

بهترین نمونه از انواع رنگ بنای ساختمان

 

تشخیص بهترین نمونه ی رنگ بنای ساختمان

شرکت مبتکران پاک فن

به نظر شما بهترین مکان و مامن جهت استراحت و کسب انرژی برای ادامه ی فعالیت های روزانه چه مکانی می تواند باشد؟درست حدس زدید. خانه مکانی است که بعد از ساعت ها تلاش روزانه و مراجعه به آن، می تواند خستگی را از بدن انسان بدر کند. اما عواملی در این میزان آرامش دخیلند. عواملی چون زیبایی و پاکیزگی فضای خانه، دکوراسیون، میزان تهویه ی مطلوب در خانه همگی عامل مهمی در بالاتر رفتن میزان رضایت ساکنین آن می باشد. زیبایی ساختمان مدیون رنگ بنای ساختمان بکار رفته در آن است. رنگ های ساختمانی چنانچه از نوع بهترین نمونه از انواع رنگ برای فضاهای مختلف ساختمان انتخاب و پیاده شده باشد فضا را صد چندان دلنشین و لذت بخش می کند.

چنانچه زمانی فرا رسیده است که نیاز به اجرای بهترین رنگ ساختمانی در خانه و یا محل کار خود دارید به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا شما را با بهترین رنگ ساختمانی از میان انواع رنگ های موجود آشنا سازیم، تا با اطلاعات کافی اقدام به تهیه ی این محصول نموده، در نهایت از خرید خود راضی باشید. پس ما را در ادامه همراهی نمائید.

دلایل رنگ کردن بنای ساختمان

همانطور که گفته شد زیبایی و آراستگی فضای خانه و یا محل کار بسیار مهم است. همین امر به نشاط ساکنین خانه و یا شاغلین در محل کار کمک شایسته ای مینماید. اما هنگامی که رنگ ساختمان دچار فرسودگی می شود نیاز به رنگ مجدد دارد ما در ادامه به زمان هایی که نیاز است رنگ ساختمان دوباره شارژ شده و اجرا گردد اشاره می کنیم.

شوره زدگی

امکان دارد رنگ بنای ساختمان دچار شوره زدگی شده باشد که این امر باعث ایجاد جلوه ی نامناسب و ایجاد رسوبات نمکی سفید وسخت در ساختمان می شود.

از عوامل مهم ایجاد شوره در رنگ های قدیمی این است که زیرساخت رنگ هایی که از قبل به عنوان پوشش روی بنای ساختمان استفاده شده است نامناسب بوده و آلودگی مثل شوره هایی که از قبل تولید شده پاک نگردیده است.لذا رنگ بطور مناسب روی سطح مورد نظر پوشش ایجاد نکرده و بعد از گذشت زمان کوتاهی دچار شوره زدگی میگردد.

شوره زدگی
شوره زدگی

از عوامل مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد، انتقال رطوبت به دیوارهای ساختمان است. نفوذ رطوبت در بنای ساختمان به ویژه در دیوارهای داخلی، می تواند موجت شوره زدگی در رنگ های ساختمان شود.

گچی شدن رنگ بنای ساختمان

گاه ممکن است به دلیل استفاده از رنگ های نامرغوب و نامناسب و بتونه کاری غیر اصولی، رنگ تغییر شکل وتغییر ماهیت داده و به صورت پودر سفید گچی، روی بنای ساختمان نمایان شود.

 

گچی شدن رنگ ساختمان

معمولا رنگ هایی با پایه ی روغنی و در مناطق بسیار خشک که رطوبت کم است، بیشتر در معرض گچی شدن می باشند.

چکه کردن رنگ ساختمان

چکه کردن رنگ ساختمان نیز می تواند یکی دیگر از دلایل تجدید رنگ ساختمان باشد. زمان هایی که لایه ی ضخیمی از رنگ روی سطح مورد نظر پوشش داده شود رنگ به اصطلاح سنگین شده و چکه می کند. این چکه ها باعث ریزش رنگ گردیده زیبایی نمای مورد نظر را تحت الشعاع قرار می دهد.

چکه کردن رنگ ساختمان

لذا لازم است سطح از چکه های رنگ پاکسازی گشته مجدد رنگ نمای ساختمان استفاده گردد. عواملی چون استفاده از ابزار سنگین هنگام رنگ آمیزی، شرایط نامناسب آب وهوایی اعم از رطوبت زیاد و دمای پایین محیط و عدم پاکیزگی سطح از هر گونه آلودگی میتواند در چکه کردن رنگ تاثیر زیادی داشته باشد

کپک‌زدگی (سفیدک)

کپک زدگی یکی دیگر از مشکلاتی است که برای رنگ ساختمان ایجاد می شود. کپک ها قارچ هایی هستند که روی سطح رنگ رشد می کنند و چنانچه محلی که در آن رنگ استفاده شده در معرض رطوبت زیاد و یا دور از تابش نور خورشید باشد دیرتر خشک شده و یا اصلا خشک نمی شود .

کپک زدگی رنگ ساختمان

و همین امر زمینه ی تولید قارچ را فراهم می نماید. کپک ها به رنگ های خاکستری ، سبز و یا سیاه هستند.

سطح کپک زده بهتر است پس از شست و شو با مواد پاک کننده مجددا با رنگ مناسب پوشانده شوند.

لایه لایه شدن رنگ ساختمان

چسبندگی کم رنگ های پیشین بنای ساختمان میتواند دلیل نچسبیدن آن به سطوح زیرین باشد. لذا با گذشت زمان و تاثیر عواملی چون استفاده از رنگ پایه روغنی روی سطح خیس و کثیف بودن سطح زیرین میتواند موجب لایه لایه شدن رنگ ساختمان شود.

 حال که با دلایل رنگ کردن بنای ساختمان آشنا شدیم بهتر است که انواع رنگ های ساختمانی، مزایا و معایب هرکدام وکاربرد آنها را بشناسیم و سپس بهترین رنگ نمای ساختمان را معرفی نماییم.

آشنایی با انواع رنگ بنای ساختمان

در حال حاضر رنگ بنای ساختمان برای نقاشی کردن فضاهای مختلف به بازار عرضه می شود. در این بخش از مقاله به بیان انواع رنگ های ساختمانی، ترکیبات، مزایا و معایب آن می پردازیم.

رنگ پلاستیک

یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین رنگ های بنای ساختمان، رنگ پلاستیک است که از دیر باز از این رنگ برای رنگ کردن فضاهای مختلف ساختمان استفاده شده است. این رنگ بر پایه ی آب بوده، فضاهایی چون سقف، کمد دیواری، سطوح داخلی و خارجی، سطوح گچی و آجری و بتنی گزینه ی مناسبی برای آن هستند. این محصول در رنگ سفید به بازار تقاضا عرضه می گردد اما می توان به واسطه ی رنگ های دیگر تعداد زیادی رنگ با طیف دلخواه به دست آورد.

رنگ پلاستیک بکار رفته در ساختمان

ترکیبات رنگ پلاستیک

ساختار اصلی این رنگ به شکل امولسیون بوده، ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی آن از لاتکس با ترکیبات ذرات پلاستیکی میکروسکوپی چسب مثل وینیل ، بتونه، رنگدانه که حلال در آب می باشد تشکیل شده است.

انواع رنگ پلاستیک

رنگ های پلاستیک در دودسته به بازار عرضه می شود که شامل:

نیمه پلاستیک

مقاومت کمی نسبت به آب و رطوبت دارد. اما از قیمت پایینی برخوردار است ولی پوشانندگی خوبی دارد.

تمام پلاستیک

این نوع رنگ پلاستیک پایداری خوبی نسبت به آب دارد اما تحمل آن در برابر رطوبت پایین است. در بازار نیز عرضه ی کمتری دارد.

در ذیل به مزایا و معایب رنگ پلاستیک اشاره شده است.

مقرون به صرفه

تنـوع زیاد در رنگ

عـدم تـرک خـوردگی

عـدم رشد کپـک و قارچ

اجـرای آسـان و سـریــع

سازگـار با مـحیط زیـست

بـوی ناچـیز و غیــر سمــی

دارای قـدرت پـوشانندگـی بالا

سرعـت خشـک شـوندگـی بـالا

جـذب دمـا و کمـک به تعـادل هوا

 

 

 

 

 

ماندگاری پایین

غیر قابل شستشو

جذب آلودگی محیطی

تحمل پایین نسبت به آب و رطوبت

عدم ایجاد براقی و درخشندگی روی سطوح رنگ شده

عدم استفاده روی همه ی سطوح با هر جنس مثل سطوح فلزی

رنگ روغن

 رنگ روغن نیز همانند رنگ پلاستیک از قدمت بالایی برخوردار است. نقاشان حرفه ای از این نوع رنگ برای پوشش دهی استفاده می نمایند. چرا که این جنس رنگ به خوبی به سطح می چسبد و خلل و فرج ریز ایجاد شده در سطوح را به خوبی می پوشاند. نکته مهم در استفاده از این رنگ این است که مدام باید رنگ بهم زده شود چراکه ترکیبان رنگ از هم جدا می شوند و همین امر در پوشش دهی رنگ و کیفیت آن خلل ایجاد می نماید.

رنگ روغن جهت رنگ آمیزی در ساختمان

ترکیبات رنگ روغن

در ترکیبات رنگ روغن می توان به بذر گیاه کتان اشاره نمود. پس از گرفتن روغن این گیاه آن را با مواد رنگی (پیگمنت) مخلوط کرده سپس رنگ روغن را به دست می آورند. رنگ‌دانه‌ها نیز معمولاً با پایه سرب، کادمیوم، سنتیک و پلیمری هستند.

برای بالا بردن سرعت خشک شدن رنگ روغن آن را با افزودنی های خشک شونده همانند روغن اسکاتیف و تربانتین ترکیب می کنند.

انواع رنگ روغن

مات

رنگ روغن مات بیشتر در فضاهایی استفاده می شود که زیر ساخت مناسبی ندارد چرا که عیب آن را نشان نمی دهد. سقف و دیوارهای موج دار با رنگ روغن مات به خوبی پوشانده می شوند. سطوح فلزی مثل درب و پنجره نیز گزینه ی مناسبی برای اینو نوع رنگ محسوب می شوند.

براق

رنگ روغن براق همانطور که از نامش پیداست دارای درخشندگی فوق العاده ای می باشد. این نوع رنگ بر پایه ی رزین آلکیدی است . دوام و ماندگاری بالایی دارد و در فضاهایی که در معرض مستقیم نور خورشید است کاربرد دارد.

نیمه براق

این رنگ از ترکیب دو رنگ براق و مات به دست می آید. در دیوارهایی که هم پوشش دهی مناسب ودر عین حال درخشندگی قابل قبول مدنظر است بکار می رود. همچنین از نظر اقتصادی قیمت کمتری نسبت به رنگ روغن براق دارد. مزیت این رنگ این است که می توان درصد براق و یا مات بودن را انتخاب کرد که با تغییر میزان رنگ مات و براق به دست می آید.

مزایا و معایب استفاده از رنگ روغن جهت رنگ آمیزی ساختمان در ذیل آمده است:

مقاوم در برابر انواع آلودگی از جمله کپک و قارچ

قـدرت چـسـبـندگـی بـالا به سـطـوح

مـقـاوم در برابر رطـوبـت وآب

عدم از بین بردن زیر ساخت

عدم تبخیر در مجاورت هوا

قابـلیت شسـت وشو

ماندگاری طولانـی

درخـشندگی بالا

 

قیمت بالا

بوی تند و نامطلوب

زمان طولانی جهت خشک شدن

 

 

رنگ اکریلیک

این رنگ بر پایه ی رزین های آکریلیک و نوعی پرایمر پلاستیکی می باشد. همچنین انعطاف پذیر بوده و به راحتی می توان به عنوان رنگ ساختمانی از آن در فضاهایی چون سطوح گچی، سیمانی و هر سطح دیگری استفاده کرد. این رنگ ساختمانی چون دارای غلظت بالایی هستند به سرعت خشک می شوند.

رنگ اکرولیک در نقاشی ساختمان

ترکیبات رنگ آکریلیک

رزین های آکریلیک در دودسته ی حلالهای نفتی و حلال در آب دسته بندی می شوند.

رنگ آکریلیک حلال در آب، به آسانی در آب حل شده و به سرعت خشک می شوند و سطوحی یکدست و آسیب ناپذیر ایجاد می نمایند.

قابلیت بالا در نقش و نگار انداختن روی دیوار

قابل اجرا در طیف وسیعی از سطوح

سرعـت بالا در خشـک شدن

دارای طـیف رنگی وسـیع

قابلیت رقیق شدن با آب

دوام و ماندگاری بالا

پوشانندگی مناسب

سازگاری با محیط

براقیت قابل قبول

قابل شستشو

حلال در آب

غلظت بالا

درصد درخشندگی پایین

تغییر در قابلیت شست و شو با توجه به زیر ساخت آن

عدم استفاده از قلم مو به جهت رد انداختن رنگ در سطح رنگ شده

 

رنگ نانو

رنگ نانو یکی از جدیدترین رنگ های ساختمانی است که به خاطر ساختاری که دارد بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان واقع شده است .خاصیت این رنگ فوق العاده است چراکه ذرات ریز آنتی باکتریال که در ترکیب آن مورد استقاده قرار گرفته باعث از بین رفتن انواع آلودگی های بیماری زا اعم از باکتری، قارچ و  ویروس ها با مقاومت بسیار بالا در سطوح می گردد. هم چنین از تولید کپک جلوگیری می نماید. این خاصیت ماندگاری بالایی داشته و تا زمانیکه این پوشش روی سطح مورد نظر باشد، این خاصیت نیز محفوظ می گردد. خاصیت آنتی باکتریال بودن این رنگ دآ ازمایشگا های معتبر داخلی و وزارت بهداشت تایید شده است.

رنگ نانو استفاده در رنگ آمیزی ساختمان

ترکیبات رنگ نانو

این رنگ بر پایه ی رزین های اصلاح شده ی آکریلیک و با استفاده از ترکیبات دوستدار محیط زیست که ضد میکروب و آنتی میکروبیال هستند تولید و به بازار عرضه می شوند.

نمونه ی رنگ نانوی آنتی میکروبیال، رنگ نورپاک می باشد.

مکانیسم اثر رنگ زنده آنتی‌میکروبیال نورپاک از طریق واکنش‌های فعال شونده سطحی (Surface Activating Reactions (SAR)) است، این واکنش که در نور مرئی فعال می‌شود قادر به تجزیه بدنه باکتری‌ها، قارچ‌ها و انواع ویروس‌ها است. علاوه بر خاصیت ضدمیکروبی، همچنین این نوع رنگ قادر به از بین بردن و تجزیه انواع دود از محیط پیرامون بوده که این امر باعث کاهش عوامل آلرژیک شده و از بروز بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

در تولید این رنگ همواره این شعار مد نظر است :

( رنگ محافظ پیشرفته سطوح که نفس می‌کشد)

بـی بـو

اجـرای سـریع

ضد اشعه UV خورشید

دارای رنـگبندی گـستـرده

ضد حسـاسیت وضـد آلـرژی

کاهـش بـوی نامـطبـوع مـحیط

دارای ویـژگی خـود تـمیز شـونـدگی

قــدرت پوشـش دهـی بـسـیــار بـالا

پوشـش دهـی مـناسـب سـطـوح داخـلی

اجرای آسان و راحت با قلم مو و یا پیستوله

ضد عفونی کننده و استریل کننده انواع سطوح

خاصیت ضد باکتری و ویروس با ماندگاری بالا

از بین برنده ی لک و کثیفی از روی سطوح به دلیل تجزیه ی ترکیبات آلی

پیشگیری از انواع بیماری های همه گیر مانند کرونا، آنفولانزا به دلیل خاصیت آنتی میکروبیال

جهت خرید رنگ زنده آنتی‌ میکروبیال نورپاک می توانید به صفحه ی سفارش محصول مراجعه نمائید.

چه فضایی؟ چه رنگی؟

رنگ پلاستیک: برای انواع دیوار اعم از گچی و سیمانی و آجری کاربرد دارد. اما بهتر است در پوشش دهی سقف ساختمان از آن استفاده شود. در پوشش دهی سطوح آهنی مانند نرده و پنجره کاربرد ندارد.

رنگ روغن: رنگ روغن برای پوشش دهی دیوارها اعم از گچی، سیمانی و آجری مناسب است. هم چنین می توان برای رنگ سقف از رنگ روغنی آن استفاده کرد.

اما ترجیحا برای سقف استفاده نشود چون نور را منعکس می کند. در و پنجره، نرده های فلزی به راحتی با رنگ روغن پوشش دهی میشوند.

رنگ آکریلیک: این رنگ برای رنگ آمیزی سطوح مانند گچ ، سیمانی ، بتنی ، آجر و دیگر نماهای داخل و خارج ساختمان کاربرد دارد. هم چنین برای سطوح فلزی استفاده می شود.

رنگ نانو: رنگ های نانویی می توانند انواع سطوح اعم از دیوارهای داخلی، خارجی ،دیوارهای جانبی و سقف را به خوبی رنگ آمیزی  و با خاصیت آنتی میکروبیال خود تمامی آلودگی ها اعم از ویروس، میکروب و باکتری را از بین ببرد.

 

نتیجه گیری:

امروزه رنگ بنای ساختمان در انواع مختلف اعم از روغنی ( مات، براق، نیمه براق)، پلاستیک شامل انواع ( نیمه پلاستیک و تمام پلاستیک)، رنگ اکرولیک و همچنین رنگ نانو به بازار تقاضا عرضه می گردد. انتخاب نوع رنگ برای نقاشی ساختمان به عواملی چون فضای مورد نظر، زیر ساخت فضا، موقعیت آن در ساختمان ( نمای بیرونی و یا داخلی)، نوع مصالح بکار رفته و همچنین هزینه ی درنظر گرفته برای رنگ آمیزی ساختمان بستگی دارد. با در نظر گرفتن این عوامل می توان نوع رنگ مناسب را انتخاب نمود.

بازگشت به نوشته‌ها
تماس بگیرید