بازگشت به نوشته‌ها
پارچه نانویی برای مقابله با تهدیدهای زیستی و شیمیایی

پارچه نانویی برای مقابله با تهدیدهای زیستی و شیمیایی

پارچه نانویی جهت مقابله با تهدیدهای زیستی و شیمیایی تولید شد

 

محققان پارچه نانویی ساختند که هم میتوانند در برابر عوامل شیمیایی و هم زیستی از کاربر محافظت کند.

پارچه نانویی جدید چند منظوره ای که به تازگی تولید شده به غیرفعالسازی تهدیدهای زیستی و شیمیایی کمک میکند. این پارچه توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه نورث وسترن توسعه یافته است.

 این پارچه میتواند هم تهدیدهای زیستی مانند کرونا ویروس را غیرفعال کند و هم تهدیدهای شیمیایی را خنثی میکند. به ندرت میتوان ماده ای پیدا کرد که در برابر هر دو دسته تهدید موثر باشد.  

علاوه براین، این مواد جدید را میتوان به کرات استفاده کرد. هنگامی که این پارچه نانویی در معرض تهدید قرار گرفت، میتوان آن را به حالت اولیه خود بازگرداند. بنابراین، از این پارچه میتوان در ماسک صورت و سایر لباسهای محافظتی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: نانو مواد ضدعفونی کننده جدید با خاصیت تصفیه کنندگی پیشرفته هوا

عمر فرها، متخصص حوزه چارچوب های آلی فلزی در دانشگاه نورث وسترن میگوید: »داشتن یک ماده دو کاره که توانایی غیرفعال کردن عوامل سمی شیمیایی و زیستی را دارد، بسیار مهم است؛ زیرا پیچیدگی ادغام مواد متعدد برای انجام کار زیاد است MOFها اساس فناوری جدید هستند.

فرها نویسنده این مطالعه و استاد شیمی در واینبرگ است. او همچنین عضو موسسه بین المللی فناوری نانو در نورث وسترن است. این کامپوزیت یا MOF براساس مطالعه قبلی که انجام شده است، عوامل عصبی مضر را غیرفعال میکند.

به گفته فرها، MOFها ساختارهای اسفنجی شکل پیچیده ای هستند. این ساختارها دارای حفره هایی در ابعاد نانومتری هستند تا بخارات، گازها و سایر عوامل مشابه آب را جذب کند.

در پارچه نانویی که به تازگی توسعه یافته است، حفره های MOF از کاتالیزورهایی تشکیل شده است که میتوانند باکتریها، ویروسها و مواد شیمیایی مضر را غیرفعال کنند. پوشش نانومتری مواد متخلخل را میتوان به راحتی روی الیاف منسوجات انجام داد.

 نتایج این مطالعه اخیرًا در مجله انجمن شیمی آمریکا ACS ))منتشر شده است. دانشمندان کشف کردند که اینMOF فعالیت سریعی در برابر CoV-SARS-2 و هر دو باکتری گرم مثبت  aureus.S )و باکتریهای گرم منفی )coli.E ) نشان میدهد.

علاوه بر این، MOFهایی که با گاز کلر پر شده باشند، میتوانند گاز خردل، ۲-کلرو اتیل اتیل سولفید و CEES را به سرعت تخریب کنند. نانوحفره های MOF که روی پارچه نانویی پوشانده شده اند به اندازه کافی در سطح پارچه پخش شده اند تا آب و عرق را از خود خارج کنند. به گفته محققان این پروژه، این ماده کامپوزیتی مقیاس پذیر است؛ زیرا فقط به تجهیزات اصلی صنعت نساجی نیاز دارد که در حال حاضر توسط صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.

منبع خبر: ماهنامه جهان گستر

بازگشت به نوشته‌ها
تماس بگیرید