بازگشت به نوشته‌ها
عایق رطوبتی در صنعت ساختمان چیست

عایق رطوبتی در صنعت ساختمان چیست ؟ انواع، مزایا و معایب

آشنایی با ویژگی های انواع عایق های رطوبتی در ساختمان – مزایا و معایب

مقدمه

امروزه با پیشرفت تکنولوژِی و تولید محصولات و خدمات در صنعت ساختمان همزمان با ساخت فضاهای ساختمانی توجه به تجهیز آن به مواد و لوازم ضروری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. توجه به عدم آسیب ساختمان توسط نم و رطوبت قابل توجه سازندگان ، طراحان و مهندسان است. چرا که نم و رطوبت خسارت زیاد با هزینه های هنگفت را متوجه ساکنان آن می کند. لذا حین ساخت از موادی استفاده می شود که ضمن از بین بردن رطوبت از هزینه های اضافی جلوگیری نماید. توجه به ویژگی های انواع عایق رطوبتی در صنعت ساختمان جهت آبگریز کردن یکی از همین مواد و خدمات است.

عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

اهمیت عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

عایق رطوبتی در صنعت ساختمان جهت آب بند کردن بخش های مختلف استفاده می شود و توانسته یکی از دغدغه های بزرگ انسان را حل نماید. انواع عایق رطوبتی در صنعت ساختمان با ویژگی ها، ترکیبات و مواد اولیه ی متفاوت حافظ بسیار مناسبی جهت حفظ بنا در مقابل نم می باشد تا نم نتواند آسیبی به ساختمان وارد نموده و دوام تجهیزات را کاهش دهد. همین امر اهمیت فوق العاده ی عایق رطوبتی در صنعت ساختمان را نشان می دهد. نفوذ رطوبت و نم می تواند مشکلات عدیده ای را فراهم نماید. از جمله می توان به مواردی چون زنگ زدن فلزات ، تغییر ابعاد و پوسیدگی چوب ، رشد کپک و باکتری و قارچ ، از بین رفتن استحکام و ظاهر نمای ساختمان ، ایجاد شوره و سفیدک در سازه ها و گسترش بیماری روماتیسم و سرماخوردگی اشاره کرد.

عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

فضاهای مورد استفاده ی عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

در ساختمان همواره فضاهایی وجود دارند که بیشتر در معرض نم و رطوبت قرار می گیرند .حال این رطوبت می تواند ناشی از بارش باران و برف و یا در اثر ترکیدگی لوله و شستشوی زیاد و یا ایجاد تعریق ناشی از وسایل رطوبت‌زای داخلی باشد. در نتیجه طول عمر مصالح ساختمانی کاهش یافته و سبب فرسایش سریع ساختمان می‌شود.

فضاهایی چون سرویس های بهداشتی، پشت بام، تراس ، استخر و چاله ی آسانسور ، نمای بیرون ساختمان ، دیوارها ، فضاهای مورد استفاده ی پوشش های رطوبتی می باشند. این فضاها به دلیل این که بیشتر در معرض آب و رطوبت هستند در نتیجه نیاز بیشتری به استفاده از پوششی دارند که بتوانند در مقابل این عامل مقاومت کرده و رطوبت را از خود عبور ندهند. توجه به ویژگی های هر کدام از انواع عایق های رطوبتی می تواند در انتخاب ما جهت ضد آب کردن فضای مورد نظر کمک نماید.

عایق کاری چیست ؟

به ضدآب کردن فضاهای مختلف که در معرض نم قرار دارند و در آن از انواع عایق رطوبتی ساختمان استفاده می گردد، عایق کاری گفته می شود. مراحل عایق کاری اعم از آماده سازی زیر ساخت فضای مورد نظر، اجرای پوشش ضد آب و رطوبت و هم چنین آب بند کردن درزها و دور تا دور فضای مد نظر است.

انواع عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

برای آن که بتوانیم بهترین و مناسب ترین عایق رطوبتی را جهت عایق کردن فضای مورد نظرمان خریداری نماییم باید با انواع، ویژگی ها، مزایا و معایب آن آشنا باشیم. لذا در ادامه ی مقاله هر کدام از این موارد را مورد بررسی قرارمی دهیم تا به شما عزیزان با هدف یک خرید مناسب، اطلاعات کافی را ارائه کرده باشیم.

انواع عایق رطوبتی ساختمان براساس دو عامل مهم مواد تشکیل دهنده و نحوه ی اجرا دسته بندی می شود.

عایق رطوبتی در صنعت ساختمان بر اساس مواد تشکیل دهنده

۱-۱-عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو یکی از انواع عایق های رطوبتی ساختمان می باشد که دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد. این عایق بر اساس پلیمرهای پایه آب وتک جزئی است و به صورت کاملا سرد روی همه ی سطوح در ساختمان مانند پشت بام، استخر، آب نما و آببندی سرویس بهداشتی اجرا شده و حتی موجب ترمیم ایزوگام بدون نیاز به تخریب لایه های زیرین می شود.

این عایق مقاومت بالایی به آب و رطوبت و حتی قارچ و کپک دارد و  از این نوع پوشش ها می توان به عنوان پدیده ی جدیدی در صنعت ساختمان یاد کرد. عایق های رطوبتی معمولا اجرای آسانی دارد و نیاز به تخصص خاصی ندارد و می توان به وسیله ی غلطتک و یا قلم مو روی سطوح مورد نظر اجرا کرد. عایق رطوبتی نانو بسیار مقاوم و محکم است و کاملا به سطوح می چسبد، حتی برای کندن آن باید از وسایل مکانیکی استفاده کرد.ویژگی این نوع عایق رطوبتی در بین ویژگی های عایق رطوبتی سنتی ویژه و ممتاز می باشد.

رنگ های نانویی خود می تواند در انواع متنوعی تولید و به بازار عرضه گردد. از این نوع محصولات می توان به رنگ های زنده ی آنتی باکتریایی، رنگ نانویی ضد آب و لک سنگ، رنگ ضد شوره ی آجر و رنگ نانوی نمای ساختمان اشاره کرد.

انواع عایق رطوبتی ساختمان شرکت مبتکران پاک فن با بیش یک دهه فعالیت در زمینه ی تولید و عرضه ی انواع رنگ های نانویی ساختمان تمامی محصولات خود را با کیفیت بسیار بالا و تضمین شده در اختیار شما سروران گرامی قرار می دهد.

از طریق شماره تماس شرکت می توانید با کارشناسان خبره و زبده ی ما درارتباط باشید و از مشاوره ی  رایگان آنها جهت عایق کاری فضای مورد نظرتان استفاده نمایید .

مزایای استفاده از عایق رطوبتی نانو

سادگی اجرا (با قلم مو، غلتک یا پیستوله)

عدم نیاز به تخریب عایق‌های قبلی

سازگار با محیط زیست، غیرسمی و غیرآتش‌زا

مقاوم در برابراشعه ماوراءبنفش

ضد باکتری و خزه

مقاومت در برابر پارگی و مقاومت کششی بالا

مقاومت در برابر ضربه بیشتر از ۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع

اجرا سریع و آسان بدون نیاز به تخصص

انعطاف‌پذیری فوق‌العاده بالا

عمر طولانی (بین ۱۵-۲۰ سال)

مقاوم در برابر اسید، باز و سایر مواد شیمیایی

مقاومت در برابر خوردگی حداقل ۵۰۰ ساعت

مقاومت گرمایی تا ۱۰۰+ ومقاومت سرمایی تا ۴۰- درجه سانتیگراد

تشخیص محل نشت و آسیب‌دیده و ترمیم راحت

قابل تردد بودن سطح نهایی

بدون محدودیت رنگ

رنگ‌ آمیزی و عایق‌کاری همزمان

۱-۲ پوشش رطوبتی قیر و گونی

عایقبندی سطوح بوسیله ی قیر و گونی از قدیم الایام متداول بوده و به عنوان نوعی از انواع عایق های رطوبتی در ساختمان سازی شناخته شده است . در این نوع عایق کاری در صنعت ساختمان همانطور که از نامش پیداست از قیر و گونی بطور همزمان استفاده می گردد . گونی که از منسوجی با بافت ساده از الیاف کنف چتایی می‌باشد دارای ویژگی قابل توجهی است. و آن ویژگی استحکام بالای آن است. گونی در لایه های قیر قرار می گیرد تا اجرای بهتر و استحکام قیر اتفاق بیفتد. قیرگونی مخصوص سطوحی مانند سرویس هاس بهداشتی، آشپزخانه، پشت بام های ساختمان ها می باشد.

ترکیبات قیر از هیدروکربن های آلی می باشد ماده ای چسبنده وسیاه  و ضد اّب است که در فرآیند پالایش نفت خام تولید می شوند  . این ماده نفوذ پذیری بالایی نسبت به آب و رطوبت دارند. قیرگونی می تواند یک لایه و یا دو لایه اجرا شود و توسط حرارت به سطح مورد نظر بچسبد. باید توجه داشت  با توجه به  پیشرفت تکنولوزِ و هم چنین معایبی که عایق کاری با قیرگونی دارد امروزه از عایق های جدیدتری برای آب گریزی و آب بند کردن سطوح استفاده می شود.

چناچه قرار است سقفی با قیرگونی عایق گردد باید ابتدا با سیمان پوشانده شود تا کاملا مسطح گردد هم چنین سیمان نباید کوچکترین ترکی داشته باشد تا قیرگونی کاملاً سطح را پوشش دهد و تمامی درزها گرفته شود. قیر با دمای تقریبا ۱۸۰ درجۀ سانتی گراد داغ می گردد سپس سطح سیمانی را می پوشاند . حدوداً ۹۰ درصد از قیر تولیدی، در حوزه راهسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصارف برای عایق کاری رطوبتی ، تنها ۱۰ درصد از مصرف قیر را به خود اختصاص می‌دهد.

مزایای عایق کاری با قیرگونی

 الف – اجرای قیرگونی یک اجرای بسیار راحتی است.
ب – مصالح و مواد قابل دسترس می باشند.
ج – حتی برای فضاهای کوچک هم مناسب است.
د – قیمت مناسب ‌تر و مقرون به صرفه ای در مقابل ایزوگام دارد.

معایب عایق کاری با قیر گونی

 – حرارت بالای قیر ایجاد خطر می کند .
– امکان پوسیدگی به مرور زمان

– تولید بوی نامطبوع

– نشت مجدد رطوبت و نم در اثر پوسیدگی قیر گونی اجراشده

– کم بودن عمر مفید این نوع عایق کاری کمتر از ده سال و مشکل بودن اجرای مجدد

– ضخامت بالا و وزن بالای آن

– قیر نسبت به بسیاری از حلال‌های نفتی واکنش نشان می‌دهد و در آن‌ها حل می‌شود

– میزان روندگی بالا و عدم یکدست بودن آن

۳- ۱ عایق کاری به وسیله ی ایزوگام

ایزوگام نوعی از انواع عایق رطوبتی ساختمان در دو نوع تک لایه و یا دولایه مقاوم و ضد آب با عمر مفید ۱۰ ساله است که از قبل ساخته و با قیر و الیاف مصنوعی ( تیشو و پلی استر ) آماده شده است. این نوع پوشش رولی بر اساس تکنولوژی تولید شده و بوسیله ی حرارت مستقیم بر سطح فضای مورد نظر در سازه های ساختمانی چسبانده می شود تا به خوبی بتواند در مقابل نم مقاومت نماید . پوشش های رطوبتی ایزوگام با ضخامت و اندازه های مختلف و همچنین پوشش های ساده و یا فلزی تولید می شود.

فضاهایی چون پشت با م ، استخر ، سرویس بهداشتی و حمام ، پی ساختمان ، دیواره‌های بیرونی ، نمای ساختمان ، ایرانیت ، مخازن آب و…. گزینه های مناسبی برای ایزوگام هستند .

حال در ادامه ی مقاله به لایه های تشکیل دهنده ی ایزوگام و ویژگی های این محصول اشاره می نماییم .

لایه‌های تشکیل دهنده ایزوگام

لایه‌های گوناگون به ترتیب از رو به کف به شرح زیر می‌باشد:

  • لایهٔ پلی‌اتیلن (polyethylene film) یا پودر معدنی(mineral powder) یا فویل آلومنیوم (aluminum foil)
  • الیاف شیشه یا تیشو (tissue)
  • لایه الیاف پلی‌استر (polyester)
  • مواد افزودنی ویژه مانند قیر و پلیمر
  • لایهٔ پلی‌اتیلن (polyethylene film)

مزایای استفاده از ایزوگام 

  • وزن کم و سبک
  • قابلیت انعطاف پذیری ایزوگام و حالت پذیری
  • اجرا در زمان کم و تمیزی اجرا
  • استفاده از فضاهایی با ارتفاع بالا
  • خاصیت عایق حرارتی به علاوه ی ضد آب بودن در نوع فویلدار آن
  • مقاومت بالا در برابر کشش و یخ زدگی
  • مقاومت در برایر انقباض و انبساط
  • دارای رنگ پذیری بالا
  • عدم خطر آتش سوزی
  • امکان تعمیر سریع
  • چسبندگی بالا به انواع سطوح

معایب ایزوگام 

  • شرایط نگهداری ویژه در دمای ۵ تا ۳۵ درجه
  • در صورت تعمیر بخش آسیب دیده از مابقیه قسمت ها بالا می زند
  • تجزیه پذیری در مقایل نور خورشید
  • فاسد شدن و زمان انقضای ۷ ماهه
  • جذب بالای گرما در ایزوگام های فاقد فویل و انتقال گرما در ساختمان
  • فرسایش زیاد در اثر جمع شدن آب در فضاهایی مثل پشت بام 

۴-۱ عایق های رطوبتی سیمانی

این عایق رطوبتی بر پایه ی سیمان بوده و دارای دو نوع تک جزئی و دو جزئی می باشد . چنانچه سیمان با آب ترکیب شود تک جزئی و چنانچه با رزین اکریلیک به همراه فناوری نانو ترکیب شود دوجزئی خواهد بود . نوع تک جزئی به صورت یک پاکت ملات خشک عرضه می شود . نوع دو جزئی این عایق دارای چسبندگی و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به نوع اول می باشد و توانایی مقاومت در برابر ترک تا یک میلیمتر را دارا است . اما عایق کاران باید در اجرای عایق های رطوبتی سیمانی دو جزئی از تجربه و تبحر کافی برخوردار باشند و در ترکیب مواد با هم دقت کافی را بکار ببرند . قیابل ذکر است برای عایق کردن دیوارهای ساختمان که نیاز به استحکام بیشتری دارد عایق رطوبتی سیمانی گزینه ی مناسبی می باشد .

چراکه مقاومت زیادی در مقابل رطوبت دارد .از ویژگی های برجسته ی این عایق در میان انواع عایق های رطوبتی این است که در فشار مثبت/منفی مورد استفاده قرار می گیرد . لذا بهتر است جهت آب بند کردن زیرزمین و یا چاله ی آسانسور از این محصول استفاده نمود . عایق های رطوبتی سیمانی را می توان با الیاف فایبر گلاس یا بدون الیاف فایبر گلاس اجرا کرد . .استفاده از این نوع عایق رطوبتی در مکان هایی که امکان ترک خوردگی وجود دارد مناسب نیست.

عایق های رطوبتی پایه سیمانی پلیمری انعطاف پذیر، اغلب به عنوان پوشش محافظ برای ساختار بتنی استفاده می شود ( به عنوان مثال محافظت ساختمان های بتنی آرماتوردار در برابر کلرید و دی اکسید کربن آزاد جهت جلوگیری از خوردگی آرماتورها) یا به عنوان یک لایه محافظ برای نمای خارجی ساختمان برعلیه مواد شیمیایی خورنده نظیر سولفات ها، اسیدها و…به کار می روند.

موارد کاربرد عایق رطوبتی سیمانی (FCW)

  • آب بندی و عایق کردن دیوارهای زیر زمین
  • مخازن آب
  • استخرهای شنا
  • آب‌بند کردن سرویس‌های بهداشتی، حمام و …
  • عایق کاری فونداسیون و سطوح در تماس با خاک.
  • ایزولاسیون باغچه‌های داخل و نمای ساختمان.
  • پوشش نهایی دیوار غربی و نمای ساختمان.
  • عایق کاری سقف‌های شیب‌دار (چسبندگی عالی به فلزات )
  • آب‌بندی استخر، سونا، جکوزی و گنبد مسجد.
  • جایگزین مطمئن قیرگونی در سرویس بهداشتی و آشپزخانه.
  • آب‌بندی مخازن آب و کلیه سطوح صنعتی و تولیدی و …

عایق رطوبتی پایه سیمانی با داشتن ترکیبی از ویژگی سختی سیمان و انعطاف پذیری پلاستیک از مزایای زیر برخوردار است.

مزایای عایق رطوبتی پایه ی سیمانی

  • نفوذناپذیری مناسب در برابر آب به صورت دائم
  • مقاومت طولانی مدت در برابر فرسایش
  • مقاومت عالی در برابر خراش
  • توانایی تحمل بار خوب
  • نفوذ پذیری بخار آب زیاد در مقایسه با عایق های دیگر ( در نتیجه زمانی که بخار آب به داخل عایق نفوذ می کند متورم نمی شود).
  • سهولت استفاده
  • غیر سمی بودن
  • چسبندگی کامل به سطح، بدون ایجاد درز
  • سهولت اجرا بر روی سطوح با اشکال گوناگون
  • اجرا بر روی سطوح مرطوب یا خیس
  • عدم وابستگی از نظر فیزیکی به دما در مقایسه با ایزوگام
  • خشک و یک مایع که قبل از استفاده در محل کار باید با هم مخلوط شوند. این سیستم اغلب برای عایق های رطوبتی دو جزئی انعطاف پذیر استفاده می شود.
  • یا به صورت یک جامدی که از قبل با مایع مخلوط شده و به صورت خمیری در آمده است. این خمیر در محل باید با سیمان مخلوط شود تا یک عایق انعطاف پذیر، بسته به کیفیت سیمان، تولید شود.
  • اجرای سریع و آسان بدون نیاز به تخصص
  • دوستدار محیط‌ زیست و بهداشتی
  • مقاوم به تغییرات دما و شرایط جوی
  • عدم جذب گرد و غبار و آلاینده‌ها
  • مقاوم به اشعه UV خورشید
  • مقاوم به یون کلر موجود در آب
  • غیر آتش‌زا و بدون بو
  • طول عمر زیاد
  • ضد سایش
  • امکان تنفس سطح زیر پوشش
  • کاملا ضد آب

معایب عایق رطوبتی بر پایه ی سیمان :

  • عدم استفاده در فضا و سازه های متحرک
  • عدم استفاده در فضاهای پر رفت و آمد
  • جهت آماده سازی این عایق نیاز به وسایلی چون همزن می باشد چرا که مواد باید کاملا با هم مخلوط شوند .

۵-۱ عایق رطوبتی مایع

عایق رطوبتی مایع، به دلیل مایع بودنش با اسپری و یا قلم مو قابل اجرا می باشد . عایق رطوبتی سطح مورد نظر مانند پشت بام ، زمین های سیمانی ، بالکن و راهروها و استخر را در مقابل رطوبت و نم کاملا مقاوم می نماید و جلوی نفوذ رطوبت را به داخل ساختمان می گیرد . در سازه های فلزی ، چوبی و بتنی و آزبستی می توان از این نوع عایق استفاده کرد

.

مزایای عایق رطوبتی مایع 

  • قابلیت چسبندگی به انواع سطوح را دارد.
  • نمونه ای از یک مایع ضد اشتعال است.
  • آسیب های فیزیکی و یا هر نوع آلودگی ایجاد نمی کند.
  • قابلیت رنگ پذیری دارد.
  • کاربرد آن آسان است و نیاز به افراد متخصص و حرفه ای نمی باشد.
  • سازه را به مدت ۲۵ سال ضد رطوبت نگه می دارد .
  • پوشش کامل و بدون عیب و نقص
  • عایق کردن اتصالات در ساختمان و محیط های ناهموار که دیگر عایق های رطوبتی اجرا نمی شود .
  • کاربرد های متنوع
  • قابلیت تنفس
  • استحکام و خاصیت ارتجاعی بالا

معایب عایق رطوبتی مایع 

  • در شرایط جوی نامناسب، مانند هنگام بارش باران قابل اجرا نیست.
  • ممکن است یخ زدگی باعث وارد شدن آسیب های جدی به عایق رطوبتی مایع شود.

۶-۱ عایق های رطوبتی پیش ساخته

عایق های ساخته شده با پشم شیشه و پلی استر را عایق های رطوبتی پیش ساخته می گویند . این عایق ها از هر دو طرف با قیراصلاح شده توسط پلیمرپوشانده شده است . مواد تشکیل دهنده آن ها قیر صنعتی، فیلم پلی اتیلن، پودر تالک، باند و چسب، مواد پلیمری، پشم شیشه و پلی استر سوزنی می باشند .

نحوه ی چسباندن این نوع از عایق ها به این صورت است که عایق به وسیله ی حرارت مستقیم و یا قیر داغ به محل مورد نظر چسبانده می شود .

مزایای عایق رطوبتی پیش ساخته 

  • وزن سبک
  •  انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت بالا در مقابل انبساط و انقباض
  •  عدم پوسیدگی
  •  عدم شکستگی
  •  مقاومت در برابر حرارت ۱۳۰+ و ۴۰-

عایق رطوبتی پیش ساخته به اقسام زیر تقسیم بندی می شود :

۱-۱-عایق رطوبتی پی : برای عایق کردن پی و سطوخ داخلی ساختمان ها

۲-۱- عایق رطوبتی بام : این عایق ها به صورت تک لایه با بستری از یک لایۀ پلی استر ترمو و یا به صورت دو لایه با بستری از یک لایه الیاف شیشه و یک لایه پلی استر ساخته و با مذاب قیر اصلاح شده با مواد پلیمری اشباع می شوند و برای عایق کردن سطوح خارجی ساختمان ها و استخرها و تونل به کار می روند .

عایق رطوبتی بام ، برحسب نوع پلیمر اصلاح کننده قیر و نوع قیر ، به ۳دسته اصلی تقسیم می شود :

الف –عایق رطوبتی نوع A : از قیر اصلاح شده با مواد پلیمری ، به سر گروهی APP (پلی پروپیلن اتکتیک) ، استفاده می شود .

ب – عایق رطوبتی نوع B : از قیر اصلاح شده با مواد پلیمری ، به سر گروهی      SBS(استایرن بوتادین استایرن) ، استفاده می شود .

پ – عایق رطوبتی با پایۀ قیر اکسیده : فرآورده ای متشکل از الیاف آلی یا الیاف معدنی و آلی به صورت بافته یا نبافته که با قیر اکسیده اشباع شده است .

معایب عایق رطوبتی پیش ساخته 

  • کوتاه بودن عمر مفید آن
  • احتمال تجزیه در مقابل نور خورشید
  • تاریخ انقضای ۶ ماهه
  • نگهداری در دمای خاص ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد

در ساخت این مدل از یک لایه پشم شیشه و پلی استر که از هر دو طرف با قیر پوشیده شده اند، استفاده می شود.

۷-۱ عایق رطوبتی باران گیر (عایق دیوار )

با توجه به ویژگی های عایق رطوبتی باران گیر از آن می توان در دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان استفاده کرد. دیوارهایی را که در معرض باران قرار دارند می شود با عایق رطوبتی باران گیر عایق کرد تا از ورود رطوبت ناشی ازبارش باران جلوی به عمل آمده ، از ساختمان محافظت گردد .

اگر رطوبت باران به دیوارهای داخلی ساختمان نفوذ کند مسلما در شکل ظاهری آن اثر زیادی گذاشته باعث فرسودگی ساختمان می شود . لذا عایق رطوبتی باران گیر با کاربرد فوق العاده ی خود این آسیب را به حداقل می رساند . بهترین مکان استفاده از این نوع عایق به جای عایق های سنتی ، بخش شمالی کشورمان می باشد چرا که بارش باران در این منطقه به مراتب بیشتر از سایر نقاط کشور می باشد .

عایق ضد رطوبت دیوار، ترک‌های مویی سطح را پوشش داده و با ایجاد لایه تنفسی برای سطوح زیرین باعث افزایش طول عمر مصالح می‌شود.

مزایای عایق رطوبتی دیوار باران گیر

  • پوشش دادن ترک های موجود بر روی دیوار
  • جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت از طریق دیوار های ساختمان
  • چسبندگی بالا
  • مقرون به صرفه
  • سازگار با محیط زیست
  • ایجاد یک لایه تنفسی برای سطوح زیرین
  • عدم ترک خوردگی در مقابل تابش مستقیم نور خورشید
  • طول عمر بالا
  • وزن بسیار سبک
  • ضد جلبک و ضد خزه
  • قابل استفاده در تمام سطوح

۸-۱ عایق‌های رطوبتی لاستیکی

عایق لاستیکی ضد آب ، کاملا مایع را دفع می‌کند. از این عایق، نه تنها در مناطق بتنی بلکه در مناطق جنگلی نیز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این عایق به اندازه‌ای قوی است که در آن دسته از مناطقی که نیاز شدید به عایق‌های ضد آب دارند، استفاده می‌شود. بر اساس گزارشات ، این عایق علاوه بر ضد آب بودن، در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز بسیار مقاوم است.

انواع عایق رطوبتی بر اساس شیوه‌ی اجرا

نوع دیگر دسته بندی عایق های رطوبتی بر اساس نحوه ی اجرا بر روی فضای مد نظر است. در اینجا باید گفت عایق های رطوبتی به دو صورت گرم وکاملا سرد اجرا می شوند. در عایق رطوبتی گرم حتما باید عایق حرارت دیده سپس به محل مورد چسبانده شود. ایزوگام و قیرگونی از این دسته اند.

در نوع دوم از انواع این پوشش ها در ساختمان نیازی به حرارت دادن عایق رطوبتی نداریم همین که مواد و ترکیبات ( جزء پودری و مایع ) با هم مخلوط شوند قابلیت اجرا پیدا می کنند. نانو رنگ های عایق رطوبتی از این دسته اند. به راحتی وبا سهولت فقط با قلم مو و یا اسپری و غلطک کار عایق کاری به اتمام می رسد.

جمع بندی 

با توجه به مطالب فوق جهت عایق کاری فضاهای مختلف و بادر نظر گرفتن ویژگی های عایق رطوبتی در ساختمان و شرایطی چون نوع آب و هوای محل سکونت ، میزان هزینه ی در نظر گرفته شده ، متراژ فضای مورد نظر جهت عایق کاری، نحوه ی اجرا، میزان آلودگی ایجاد شده در محیط، درصد ضد رطوبت کردن محیط ساختمان و .. می توان نوع عایق رطوبتی را انتخاب نمود.

بازگشت به نوشته‌ها
تماس بگیرید